Tyvestä puuhun: Esipesutuloksen ihmettelyä

Tyvestä puuhun -otsikon alla palaamme takaisin alkuun eli autonhoidon perusasioihin. Kun uusia tuotteita, tekniikoita ja muoti-ilmiöitä vyöryy tuutista jatkuvasti, saattaa Ihan Tavallisesta Autonpesijästä joskus tuntua, että nyt on tämä autonpesuhomma kyllä mennyt aika monimutkaiseksi, lienee parempi jättää pesemättä kokonaan.

Autonhoidossa on kuitenkin monia sellaisia asioita ja työvaiheita, joihin liittyvät perusopit eivät varsinaisesti vanhene, vaikka käytettävät aineet ja välineet ajoittain vaihtuvatkin parempiin. Yksi niistä on esipesu. Esipesu on autonpesun tärkein vaihe. Tätä jaksamme toistella vuodesta toiseen sekä kirjallisesti että suullisesti, mutta niin se vain on, että huolellinen esipesu vaikuttaa positiivisesti paitsi pesutulokseen myös maalipinnan hyvinvointiin - jälkimmäiseen jopa hämmästyttävän paljon.

Erilaisten ihmisten kanssa keskustellessa kuulee joskus sellaisiakin kommentteja, että "en mä mitään esipesua ole koskaan tehnyt, mutta olen kyllä huuhdellut pintaa vedellä ennen harjaamista" tai että "ne kaiken maailman esipesuaineet on kyllä ihan huuhaata, ei niistä ole mitään hyötyä".

Innostuimme nyt oikein kokeilemaan, miltä pelkällä vedellä toteutetun "esipesun" lopputulos sitten mahtaa näyttää. Nämä tuotokset eivät ole mitään kiiltokuvamatskua vaan enemmänkin sellaista elävän elämän arkikuvastoa, mutta eiköhän tuosta pääasia käy ilmi.

Kuva 1: Suomalaisen syystalven märässä ja suolaisessa peruskelissä maantiellä uitettu auto, jota on ajojen välillä säilytetty kuivassa ja lämpimässä sisätilassa.

Kuva 2: Esipesuaine Bilt Hamber Auto-foam levitettynä vaahdottimella kuivaan pintaan. Oikea puoli yritetty pitää mahdollisimman koskemattomana ilman sen ihmeempiä rajaustoimia.

Kuva 3: Parin minuutin vaikutusajan jälkeen huuhdeltu koko perä painepesurilla ensin alhaalta ylös ja sitten ylhäältä alas oppikirjan mukaan, samalla tavalla molemmat puolet. Kuvassa pinta on märkä. Hyvältähän tämä näyttää, ihan sama lopputulos molemmilla puolilla...

Kuva 4: Auto on kuivunut jonkin aikaa sisällä hallissa ja totuus alkaa paljastua. Taitaa siinä kuitenkin hiukan eroa olla esipesuaineen ja pelkän veden välillä. Kummalle puolelle sinä laskisit pesukintaasi mieluummin?

Ohjeiden puolelta voi lukea vähän tarkemmin siitä, MITEN esipesu kannattaa tehdä, mutta kysymykseen siitä, MIKSI esipesu on niin tärkeää, on syytä vastata tässäkin: Jos esipesu jätetään tekemättä kokonaan tai tehdään huolimattomasti, päädytään hankaamaan likaa auton maalipinnalla. Tämä jättää aina jälkensä naarmujen muodossa.

Eivät pesunaarmut tietenkään ole yhtä syviä tai selkeitä kuin se jälki, minkä saa pyyhkäistyä lokasuojaan takin vetskarilla tai ne naapurin autonovesta jääneet aamuterveiset, mutta toistuvien hankaavien pesujen myötä pintaan muodostuu seittimäinen pesunaarmukuvio, joka tekee pinnan harmaaksi, ikään kuin sameaksi.

Harvalla meistä on aikaa, mahdollisuutta tai viitseliäisyyttä pestä autoa kovin usein pitkän kaavan mukaan etenkään talvikaudella, kun auto säilyy puhtaana ehkä kolme minuuttia pesun jälkeen.

Tällainen helppo ja nopea kosketukseton esipesu on ihan kelpo vaihtoehto pikaiseksi kuran ja suolan ensiavuksi etenkin tähän vuodenaikaan, kun sama kurakylpy on edessä joka päivä. Silloin tällöin sitten kintaalla ja shampoolla tai tarvittaessa tehokkaammilla aineilla parempi puhdistus.

P.S. Jos on mahdollisuus ajaa auto talliin heti pesun jälkeen kuivumaan, riittävän nopeilla liikkeillä toimien tällainen ensiapuluontoinen pesu onnistuu myös pikkupakkasella jäisellä omakotitalon pihalla, kokemusta on ;)

Tässä vielä koko prosessi videona. Sekä vaahdon vaikutusaikaa että huuhtelun jälkeistä kuivattelua on nopeutettu huomattavasti.